POPRAVAK, REMONT I MODERNIZACIJA UKRAJINSKIH T-64 U POLJSKOJ?

Poljska tvrtka Bumar Labedy i ukrajinska agencija Ukroboronprom potpisale su sporazum za uspostavu tehničkog centra za održavanje tenkova T-64.
Sporazum je zanimljiv s obzirom da niti jedna zemlja osim izvornog proizvođača, Ukrajine, dosada nisu provodile remont i modernizaciju T-64. Naime, tenk T-64 Sovjetski savez nije izvozio, a svi tenkovi za vlastite potrebe proizvedeni su u Harkivu, pod izvedbom tvornice Mališev te dizajnerskog biroa Morozov. Nakon raspada SSSR-a, sve su nasljednice osim Ukrajine umirovile svoje T-64 tenkove.
Uz Mališev, Ukrajina je tenkove modernizirala i u tvornici u Lavovu, međutim obje su tvornice često pod paljbom ruskih projektila. Kompleksi u Harkivu čak su se mjesecima nalazili u dometu ruskog topništva. Stoga se održavanje i modernizaciju tenkova sada planira premjestiti u sigurnije susjedstvo.
TRANSFER TEHNOLOGIJE
Neke zemlje koje su se nalazile s istočne strane Željezne zavjese, imaju iskustvo u proizvodnji i održavanju tenkova T-54 i T-72, ali ne i T-64. Stoga kako bi poljska tvrtka Bumar Labedy održavala, popravljala i remontriala T-64, potreban je prijenos dokumentacije i tehnologije iz Ukrajine.
Tvrtka Bumar Labedy iz Gliwica ima iskustva s proizvodnjom tenkova T-55, T-72 i PT-91 te oklopnih vozila za izvlačenje WZT na bazi istih tenkova. Uz to proizvodi eksplozivno-reaktivni oklop,oklopne kupole Hitfist za vozila Rosomak te održava i modernizira poljske tenkove Leopard 2.
Ovaj ugovor je dio većeg ukrajinsko-poljskog sporazuma koji podrazumjeva zajedničku proizvodnju 125mm tenkovskog streljiva te isporuku PZO sustava Piorun te BOV-a Rosomak.
NOVE MODERNIZACIJE?
Osim održavanja i popravka, u priopćenjui poljske tvrtke spominje se i modernizacija tenkova. Ukrajina je rat dočekala sa oko 1000 tenkova u rezervi izvan voznog stanja, među kojima je i 500 T-64, uglavnom starijih inačica poput T-64B. Moguće je kako će dio tih tenkova biti nadograđen u Poljskoj i doveden u operativno stanje.
Ukrajina je dosada razvila nekoliko modernizacija T-64, a nakon rata u Donbasu definirane su dvije konačne izvedbe modernizacije. Tenkovi T-64BV i T-80BV moderniziraju su na “BV model 2017” koji podrazumjeva novi sustav upravljanja paljbom, noćni ciljnik i termoviziju te nove digitalne navigacijsko-komunikacijske sustave. Umjesto postojećeg K1 ER oklopa postavljen je ERO Nož istih dimenzija zbog čega je nova inačica izgledom vrlo slična starom.
Druga modernizacija za tenkove T-64B je T-64BM2 Bulat, evolucija već postojeće modernizacije T-64BM na kojoj su uklonjeni određeni problemi uočeni Ratom u Donbasu. Na BM2 je znatno poboljšana balistička zaštita tenka i pokretljivost, a dodana je i nova optoelektronika te komunikacijsko-navigacijski sustavi.
Moguće je kako će Bumar provoditi postojeće modernizacije prema uputama Ukroboronproma, a moguće je i da naprave vlastitu modernizaciju s poljskim sustavima poput SUP-a, termovizije i eksplozivno-reaktivnog oklopa koji su već implementirani na poljske tenkove PT-91 i T-72M1R.
Uz Bumar, u održavanju ukrajinskih tenkova sudjeluju i češke tvrtke koje se bave modernizacijom T-72. U Europi još nekoliko zemalja može sudjelovati u popravljanju i modernizaciji ukrajinskih tenkova poput Slovačke, Slovenije, Hrvatske i Bugarske, stoga je moguće kako će se i za njih pronaći posla za ukrajinske potrebe koje su velike.
D.A.
Foto: Bumar-Łabędy S.A.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)